Hogyan készül az okos otthon?

Hogyan készül az okos otthon?

Kerti okoságok avagy kivittük a Smartot a Gardenbe I.rész

2018. augusztus 14. - Vajda Csaba

 

sz1.jpg

Kerti világítás és kútvezérlés okos cuccokkal…

Okos otthonok után itt vannak az okoskertek

Előzmény ami kikényszerítette a kert okosítását:

„Mindig is akartam egy kutat” csak nem volt kedvem hozzá, pontosabban 500.000Ft kedvem nem volt :)

Az egész úgy indult, hogy a szomszédom nevezzük T-nek gépészmérnök. Ne unatkozzon, ezért szabadidejében kutat fúr. Elég sokat flexelt akkortájt mikor is kiderült, új lánctalpas kútfúrójárgányt épít. Megkért adjak neki 380V-ot mert neki nincs. Cserébe, ha elkészül, akkor nálam fogjuk kipróbálni a gépet. Kicsit szkeptikus voltam, de hát ugye a jószomszédság érdekében (+minél hamarabb elkészüljön és megszűnjön a flexelés) adtam a 3 fázist. Telt múlt az idő, az áram visszakerült, a flex elcsendesült. Eltelt kb. 6 hónap, már úgy voltam vele, most sem lesz kutam.

Egyik pénteken csörög a telefonom:

T:            Szia! T vagyok
Én:         Szia mit tehetek érted?
T:            Elkészült a gép, holnap megyünk fúrni hozzád és a kerítésen már átdobáltam pár dolgot, hogy ne keljen körbe vinni.
Én:         ……csend….. Mi van???
T:            Megígértem. Nem?
Én:         Hát legyen... 

És akkor jött retenet:

Szépen le is fúrtunk, 42 méteren volt víz, de mivel teszteltünk ezért meg sem álltunk amíg volt fúrószár:

Oké van lyuk a kertbe, pipa. T szerzet egy tuti szivattyút (nem volt olcsó de 8bar). Még pár apróság: Gyantás zsugorcső, 60m gumis villanyvezeték, visszacsapó-szelep, kpe-cső stb… Jól legatyásodottam, de sebaj, olcsó víz és szép zöld gyep.

Neki is álltam aljas mód locsolni. Itt kezdőtek a gondok:

  1. Minden locsoláskor be kellet dugni a konnektorba a szivattyút
  2. Csapot nem tehetem rá, mert akkor leég a drága szivattyú (ez még érdekes lesz az oksításnál)
  3. Kellet 50m slag, ami megtört és vonszolhattam folyton
  4. Amikkor a szórófejet arrébb akartam rakni akkor vagy lesétáltam és kihúztam a konnektort vagy jól megáztam
  5. A családom továbbra is a hálózati vizet használta (mondjuk így tényleg macerás volt. kútról locsolni)
  6. Egész éjszakára úgy felejtett locsolás – 1kw/h
  7. Elutazva, egy jó napos hétvégén = semmit nem ért az eddigi locsolásom

 

Aztán jött a nagy ötlet. Béla kollegám (aki szintén nagy kútbarát) mondta: áramláskapcsoló . Érted? Áramláskapcsoló! Aki nem tudná (én sem tudtam) ez a kicsi jószág annyit csinál, ha a nyomás leesik bizonyos szint alá, akkor áramot ad a szivattyúnak, felette pedig lekapcsolja.

 aramlas.JPG

A télen áramláskapcsoló megrendel. Tavasz: na, idén szép lesz a gyep. GyomStop, gyepszellőztetés, műtrágya és víz. A cél nyilván egy locsoló rendszer lenne, de azon még gondolkodnom kell $$$. Arról nem is beszélve, hogy vakondhálót sem ártana előtte letenni. Mondjuk a macskánk idén elég jól lebeszélte a vakondokkal, ki lehet vándorolni a kertjéből. De mint tudjuk vidéken a macska fogyócikk és a következő nem biztos, ekkora vakondász lesz.

Itt van ne a HERO killer:

 macs_1.jpg

A szegény ember vízzel főz és komfort érzet miatt csináltam egy zárt rendszert csapokkal és vízi konnektorokkal.:

 vizkon.JPG

Ennyi előzmény után, tényleg lássátok, okos dolgokról lesz szó:

 

Na visszatérve az okos kerthez. Volt már áramláskapcsolóm. Be is kötöttem fixre a kerti áramba és a következő gondok meg is oldódtak:

  1. Minden locsoláskor be kellet dugni a konnektorba a szivattyút Most már az áramlás kapcsolótól kap áramot.
  2. Csapot nem tehetem rá, mert akkor leég a drága szivattyú (ez még érdekes lesz az oksításnál) Szintén áramlás kapcsoló szabályozza.
  3. Kellet 50m slag, ami megtört és vonszolhattam folyton Megfelelő helyeken elhelyezett vízikonnektorok miatt pár méter slag elegendő
  4. A családom továbbra is a hálózati vizet használta (mondjuk így tényleg macerás volt. kútról locsolni) Áramlás kapcsoló miatt már csapokat is fel tudtam szerelni.

 

Maradt még 3 problémám és rögtön születettek újak is:

  1. Amikkor a szóró fejet arrébb akartam rakni akkor vagy lesétáltam és kihúztam a konnektort vagy jól megáztam
  2. Egész éjszakára úgy felejtett locsolás – 1kw/h
  3. Elutazva, egy jó napos hétvégén = semmit nem ért az eddigi locsolásom.
    és ami még jött:
  4.  Jó ,hogy fixen áram alá helyeztem, mert télire köthettem szét az egészet , nem beszélve egy csőtörésről. 

 

Itt már éreztem , nem lesz elég egy sima fali kapcsoló inkább valami vezérlés kell.

Először a jólbevált Sonoff Basic-ben gondolkodtam kb 4.000Ft . A felszerelés helye is szabott volt , a falon egy fedetlen kötődoboz amibe futott a kertiáram és a kertivilágitás vezetéke is. Adta magát a helyzet , egyben okosítsam fel a kertivilágítást is. Szerencsére a WI-FI jel még elért idáig. és nem kellett kültéri jelismétlő.

basic_01.jpg

Gyorsan át is gondoltam mi az amiben pluszt adhatna a kertvilágítás felokosítása. Eddig a nappaliból lehetet csak kapcsolni:

  1. Számtalanszor égve maradt egész éjszakára , sőt mivel a nappali fényben nem mindig volt szembetűnő , igy még nappalra is.
  2. Ha az emeleten vettem észre, hogy égve maradt, akkor ballaghattam le a nappaliba lekapcsolni.
  3. Nem ártana, ha távolról is tudnám ellenőrizni és kapcsolni
  4. Egy jó kis jelenlét szimuláció is jöhet. (távollétünkben felkapcsolódhatna éjszakára mintha csak otthon lennénk)

Adta volna magát , akkor a Sonoff Dual ami annyiban különbözik a Basic-től ,hogy 2 eszköz áramellátását tudja vezérelni egymástól függetlenül. De én inkább Sonoff POW-ban gondolkodtam a szivattyúnál, mert szerettem volna látni az áramfogyasztást is, nehogy a végén kiderüljön, több áramot fogyasztok, mint amibe a víz kerülne. És milyen a hülyék szerencséje (vagy az égiek megunták a sok problémámat) , arcomba jött egy re-marketing hirdetés , mi szerint megjelent a Sonoff POW R2.

pow-r2_01.jpg

Meg is rendeltem a megjelenés napján a gyártotól. Igazából meg se néztem mit tud, de gondoltam letesztelem legalább. Ne ez volt az igazi okoshúzás. Ugyanis van neki Power overload protection funkciója, ami annyit takar, be lehet állítani küszöbértékeket Voltra, Amperre és Wattra , amit túllépve kikapcsolja a rákötött készüléket.

És miért fontos ez: Csapot nem tehetem rá, mert akkor leég a drága szivattyú (ez még érdekes lesz az oksításnál)

A búvár szivattyúknál kettő potenciális veszély is fentáll:

1.  Gyárilag 1m vezetékkel érkezik és gyantás zsugorcsöves toldással lehet rá kötni a gumis villanyvezetéket. Ha kötésünk nem volt 100% akkor a rezgéstől meggyengülhet és zárlatos lehet
2.   A vízkőtől és zacctól megszorulhat a motor és leéghet.

A szivattyúk általábban javíthatok, de korántsem mindegy mennyiért. A cél a leggyorsabb áramtalanítás.( az első esetben még segíthet akár egy FI relé is). Mindkettő szituációban Amper felvétel emelkedésre lehet számítani. Ha beállítunk normál működés feletti Amper vagy Watt felső értéket akkor nagyban hozzájárulunk a szivattyú védelméhez.

 img_3575.PNG

Ezt a védelmet jól kilehet használni más értékes elektromos eszközök megóvására vagy ha van olyan berendezésünk ami néha levágja a biztosítékot.

 

Kivitelezés:

 

Felhasznált eszközök:

1 db falon kívüli elosztó szekrény 8 modul IP65 DIN sínes 5.000 Ft
1 db Sonoff Basic 4.000 Ft.
1 db Sonoff POW R2 10.000 Ft
2 db Sonoff DIN felszerelő 1.300 Ft /db

leg.jpg

download.jpg

pow_1.jpgsonoff-dr-3.jpg

 

Bekötve pedig így néz ki:

sz2.jpg sz3.jpg sz4.JPG

 

sz1.jpgA relékre fel kell csavarozni a Din felszerelő kis műanyag lapocskát és simán rápattintható lesz az elosztó szekrényre.

 

Beállítás:

 

Sonoff Basic

 

Be kell kötni a vezetékeket természetesen áramtalanított hálózat mellett. A bekötés nem túl bonyolult. Egyszerűen az inputba kötjük a bejövő nullát és fázist. Fázis ceruzát is érdemes használni és az L-be kötni a fázist. Az output részébe meg a fogyasztókat, jelenesetben a kertvilágítást. Bekapcsolás esetén az imputba érkező áramot engedi tovább az output csatlakozókra. Ha ez megtörtént, akkor áram alá lehet helyezni a készüléket. Most már a reléken lévő gombok segítségével kapcsolható az áram.

1.jpg

Le kel tölteni az EWeLink nevezetű alkalmazást a telefonunkra, regisztrálni és párosítani az eszközöket. ( Az írás aljára belinkelem a használati utasítást )

Érdemes rögtön megnézni , van-e újabb verziójú Firmware mint ami az eszközön van. Ha igen akkor frissítsük az eszközt. Ezt a 3pontra kattintva a „Setting” menü pont alatt ellenőrizhetjük.

set1.png

set2.png

 

Valamint adjunk neki valami értelmezhető nevet pl: Kert világítás.

A mi esetünkben a Sonoff Basic bemeneti áramforrását a szobában lévő kapcsolón keresztül kapja (soros kapcsolás). Tehát ha a szobában lekapcsolom akkor a Basic sem kap áramot így értelemszerűen nem is adja tovább a lámpáknak. Ahhoz ,hogy a kapcsoló visszakapcsolásakor felkapcsolódjanak a lámpák, a következő beállítást kell elvégezni: Be kel menni a Sonoff Basic beállításaiba (setting – jobb felül a három pont a karikában) , itt a „Power on state” résznél megmondhatjuk, mi történjen a kimenő áram résznél ha visszakapja a bemeneti áramot. 3 mód közül választhatunk:

1. Legyen bekapcsolt állapotban
2. Legyen kikapcsolt állapotban
3. Tartsa meg azt az állapotot amiben az áram megszűnésekor volt

pos.pngHa ezt nem állítjuk be akkor a villanykapcsoló lekapcsolás után hiába kapcsoljuk fel a kert világítást addig nem történik semmi amíg a telefonos alkalmazásban vagy a relén lévő fizkai gombbal fel nem kapcsoljuk. Ráadásul mivel az eszköz offline állapotba került az áramforrás megszakítása miatt ezért jó pár másodpercig várnunk kéne míg újra csatlakozik a Wi-Fi hez. Ha „Power on state” funkciót „On”-ra állítjuk akkor a kapcsoló felkapcsolása után szinte azonnal felkapcsolódik a világítás és a kapcsoló funkcionalitása teljes egészében megmarad.

 

 

 

Szóval akkor ezeket szerettem volna megoldani a világításnál:

  1. Számtalanszor égve maradt egész éjszakára, sőt mivel a nappali fényben nem mindig volt szembetűnő, igy még nappalra is.  Alap dolog, az EWeLink alkalmazásban be lehet állítani önműködő kikapcsolást éjfélre. Ez később a tapasztalatok alapján módosult hajnali 2-re (Gyerekek, nyár, szünet..). Voltak bennem kétégek nem lesz-e zavaró ,hogy a villanykapcsoló felkapcsolt állapotban van és ha következő este újból felkapcsoláskor először le majd ismét fel kell kapcsolni. Kísérlet képen nem szóltam senkinek erről. Érdekes módon észre sem vették , valahogy az emberiagy kompenzálta és azt figyeltem meg , simán le- és felkapcsolja mindenki, ha másképpen áll.sch.png

    Ennek ellenére néha sikerült a gyerekeknek túlhúzni az éjszakát és találkoztam még felkapcsolva hagyott lámpákkal (2óra után újból felkapcsolt világítás). Ezért pluszban beállítottom eifttt.pnggy jó napfelkeltés kikapcsolást IFTTT segítségével
    (erről itt írtunk korábban
  2. Ha az emeleten vettem észre, hogy égve maradt, akkor ballaghattam le a nappaliba lekapcsolni. Sima ügy, teflonom az ébresztés miatt nálam van ezért az alkalmazásból bár mikkor lekapcsolhatom. 
  3. Nem ártana, ha távolról is tudnám ellenőrizni és kapcsolni. Szintén az EwELink alkalmazásban bármikkor ellenőrizhetem.
  4. Egy jó kis jelenlét szimuláció is jöhet. (távollétünkben felkapcsolódhatna éjszakára mintha csak otthon lennénk) Itt is lehet használni EWeLink alkalmazásban lévő önműködő be- és kikapcsolást. Mivel ebben az esetben sorba kötöttük a relét a villanykapcsolóval, csak akkor tud működni, ha a fizikai villanykapcsoló felkapcsolt állapotban hagytuk. Úgy gondolom ezzel együtt tudok élni.

Meg is lennénk azzal, amit szeretem volna okos világítás terén, de gondoltam összekötöm Amazon Alexával is és ha telefon sincs nálam akkor vezérlem hanggal. Aha, gondoltam én, most is belefutottam ENG vs HUN csatába. Most az angolok nyertek miután az „Alexa turn on the „kerti világítás” után csak a „sorry” választ tudtam kicsikarni Alexából. Kicsit ordibáltam még Alexával és közöltem vele ,hogy stupid, de duzzogva átneveztem az eszközt „Garden Lamp”-ra:

 

Hamarosan folytatom a Sonoff POW R2 beállításával……..

 

SONOFF MAGYAR NYELVŰ HASZNÁLATI ÉS KEZELÉSI ÚTMUTATÓ

 

A bejegyzés trackback címe:

https://homemate.blog.hu/api/trackback/id/tr414180995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása